söndag 5 december 2010

Dag 15 Sätt din mp3/ipod/annan musikspelare på shuffle, skriv ner de första 10 sångerna och vad dessa betyder för dig.

The Actor -MLTR
All this time - Maria Mena
Alejate -Josh Groban
In the Ghetto -Elvis
Rakkautta vain -Markku Aro
Sun särkyä anna mä en -Johanna Kurkela
Mysteriet - Aki Sirkessalo och Lisa Nilsson
Pettävällä jäällä -Yö
Our last summer -Abba
Fell in love with an alien - The Kelly family

Använde Spotify till denna och märkte hur mycket olika artister som dök upp. Men min musiksmak är nog inte som de flestas. Det enda som jag inte hör på är "örhellysmusik", sån där som varken har början eller slut, melodi eller rytm.
Finsk musik har på senaste tiden börjat intressera mig mer. T.o.m. låtar som är översatta från engelska till finska har jag börjat lyssna på. Vissa är ju riktigt dåliga, men vissa helt ok faktiskt.

Mysteriet tycker jag väldigt mycket om eftersom det är den enda låt som jag känner till var de sjunger på både svenska och finska i samma låt. Den har fina ord och de har fått den att passa med två språk vilket inte kan vara det lättaste. Tyvärr så dog ju Aki Sirkessalo i Khao lak men hans musik lever kvar. Lisa Nilsson är inte någon storfavorit men duktig är hon.

Elvis är Elvis, några låtar av honom måste man bara ha.

MLTR har spelats mycket för ca 10 år sen. Vi lyssnade alltid på deras musik på olika fester som vi var på.

Maria Mena är en ny bekantskap och hon har några låtar som är bra.

Josh Gnrobas underbara stämma fyller detta hus speciellt under julen. Lärde känna Josh i samband men Ally Mcbeal för länge sedan och han har hängt med sedan dess.

Markku Aro...jaa, hur vet jag ens vem det är ;) Hans låt Hyvännäköinen är bara så bra på nåt sätt. Äkta finsk musik från 70-talet. Sen hittade jag Rakautta vain och den är också ganska bra.

har jag lyssnat på en tid nu och var och såg dem live för första gången för en månad sen. Musik som betyder mycket för mig.

Abba´s Our last summer har jag inte gillat tidigare men efter Mamma Mia så är detta en låt som jag gillar mycket, dock mer den versionen från Mamma Mia soundtracket.

Johanna Kurkela kräver inga ord, hon är bara bäst. Finlands Celine Dion.

Oj, oj vad det kommer mycket bra låtar nu...Marie Fredriksson Ännu doftar kärlek. May it be med Enya....

Inga kommentarer: