måndag 31 december 2012

Vecka 40


Har gjort en sånhär på dörren till vårt klädskåp. I dag fick jag kryssa bort 30.12 och jag hoppas på att jag även får kryssa bort 31.12 från denna lista. Sen så vet jag inte om jag vill kryssa bort så mycket mer. Då får det börja hända saker. 

Jag har börjat få lite tjej-vibar emellanåt och börjat fundera om det ändå är en liten flicka till på väg. Men ändrar inte min gissning. 

Låg i natt och funderade lite på hur olika eller lika mina graviditeter har varit. Massor har varit samma men väldigt mycket olikt också.

Då jag väntade Rimma så var jag tvungen att äta ett Granny Smith äpple per dag. Det har jag inte gjort nu. Salmiak varje dag mot illamående i början har jag ätit med båda. Och massvis med choklad i slutet. 

Sen konstaterade jag att att det är MYCKET lättare att vara gravid på sommaren än på vintern. Det var många som ojade och vojade sig över hur tungt jag kommer att få det på sommaren. Men tungt, det är det på vintern då man skall ha på sig strumpor och långkalsonger. Och försöka klämma in sig i jackor som inte går fast runt magen. 

Mått illa har jag gjort med båda, men på lite olika sätt. Då jag väntade Rimma kunde jag inte äta höna, nu har det gått hur bra som helst men barnmatsburkarnas lukt har jag inte klarat av.
Jag har varit tröttare nu men det beror ju givetvis på att jag haft en liten att springa efter. Även nätterna har varit jobbigare eftersom jag inte fått sova ordentligt. 

Magen är bredare den här gången och är mer en typisk flickmage mot Rimma som var en typisk pojkmage. Den här unge-ungen för på sig mer än vad Rimma gjorde och vände på sig senast för två nätter sen. Rimma låg i samma ställning i flera månader kändes det som. Den där randen nedanför naveln syntes svagt med Rimma men inte alls den här gången. 

Ringarna fick jag ta av med Rimma men nu kan jag fortfarande ha på dem. Svullen var jag då men inte så mycket. Nu har jag inte märkt alls av något sådant. 

Tungt att andas har jag haft båda gångerna. Med Rimma var jag rörlig och kunde gå ut och gå hur bra som helst. Nu har jag kramper i ljumskarna och har svårt att gå emellanåt. 
Upp på wc måste man ju också, denna gång så måste jag gå 4-5 gånger vissa nätter men med Rimma räckte nog 2-3 gånger. 

Sammandragningar i tidigt skede har jag haft med båda. Viktökningen är ungefär samma. Hyn har varit i lite sämre skick nu. Naglarna har mått dåligt men då jag väntade Rimma var dom långa och starka. Håret torrt med båda. Mera svampinfektion och såna besvär den här gången. 

Medeltal av Rimmas hjärtljud: 131
Medeltal av Unge-unges hjärtljud: 146

v. 38+5 med Rimma      v. 38+3 med Unge-unge

Vikt: 65kg                    Vikt: 65,4kg
Blodtryck: 132/71          Blodtryck: 122/69
Sf-mått: 29cm           Sf-mått: 31cm
Hjärtljud: 105-115        Hjärtljud: 138

Ganska lika är det ju nog. Trots allt. 




Inga kommentarer: