fredag 23 augusti 2013

Underbara jobbiga unge

Rimma har fått en väldans massa raivare idag. Hon ville inte vakna efter dagssömen, hon ville inte sitta i vagnen då vi skulle gå hem från mitt jobb (vi snackar 4,6 km), jag förstod inte vad hon menade och så blev hon sur och så där har vi hållit på hela dagen. Jobbiga unge!

Men

Vi gick alltså till jobbet mitt för att köpa några pussel av en jobbarkompis. (Jobbigt btw, att gå alltså) Alla barnen sov redan så vi fick gå in i kafferummet för att inte störa någon, så jag gick in på en avdelning som jag jobbat på innan och roffade åt mig lite grejer: ett "farmhus", en par minidockor och en massa små möbler (soffa, stolar, bord…)
Rimma tyckte dessa var superkul och hon placerade grejerna på en stol och lekte hur länge som helst. Något som hon verkligen inte brukar göra. Visst kan hon syssla med någonting i lite längre stunder men detta var riktig lek. Hon placerade ut dockorna i stolarna runt bordet och så såg jag då hon låtsades plocka upp något på golvet och liksom satte ut det på bordet. Underbara unge!

Min arbetskompis sa att de flesta i den här åldern inte riktigt leker så där koncentrerat ännu. Och jag var nog själv lite förvånad också.

Sen då vi kom hem så lekte vi med Duplona och jag tog alla "gubbar" och placerade ut dem runt ett bord och så lekte jag lite med dem: de åt morot, bestämde sig för att hoppa i bilen, de minsta gick och sova, sen kom alla hem igen och så gick de och sova. Sen gick jag och gjorde något annat och då jag kom tillbaka så hade hon satt alla "gubbarna" på rad och höll på att lägga sitt täcke på dom. Underbara unge! Täcket var ju alldeles för stort. Men skall de sova så skall de. 

Så roligt att se hur hon utvecklas. Jag har länge hoppats på att hon snart skulle börja trivas lite längre stunder själv (eftersom Astor kräver så mycket tid emellanåt) och börja leka själv. 

Jag hann redan fundera om jag borde köpa lite dockmöbler och små dockor hit hem. Men i detta kaos behövs inte mer just nu så vi kör med Duplo "gubbarna" nu till att börja med.

Så de är både jobbiga och underbara på samma gång!



Rimma testar Pii-paa bilen.


Jag fick henne att ta ett lite lättare och mindre täcke än sitt eget ;)


Puss på dig, unge!

p.s Har ett önskeinlägg om barn med liten åldersskillnad på gång, men behöver lite tid ännu att finslipa kanterna!


Inga kommentarer: