söndag 5 september 2010

Robban for FST

Igår kväll såg jag för första gången på typ ett halvår på FST. Jag är en BAD finlandssvensk!! ORSAK: Jag uppdaterade vår digibox och då försvann bl.a FST. Mamma och Kjell har dock sina kanaler i skicka och i går kväll kom programmet Robban som handlar om finlandssvenskar.

Programmet tog upp finlandssvenskheten på ett roligt sätt och gårdagens program handlade om finlandssvenskar som inte längre bor i Finland och hurudan en finlandssvensk är. Man fick många skratt och en del fakta.

Jag är en stolt finlandssvensk men märker ändå att jag talar finska i t.ex.butiken. Varför gör jag det? För min del håller finlandssvenskan på att försämras pga att jag jobbar 8-15 på finska och sen även pratar finska hemma. Har länge redan funderat på att jag borde göra något åt min risiga svenska, men har inte riktigt kommit på något bra knep ännu. Jag läser ju Vasabladet, svenska tidningar och bloggar. Men ändå så vill det komma med finska ord i varje mening.

Nu måste jag börja skärpa mig big time! Oikeesti ;)

Robban på FST 5 Måndagar klockan 21.00

Inga kommentarer: