fredag 10 juni 2011

Varmt väder och "fettdebatt"

Vädret är alldeles underbart. Så här varmt har vi det sällan och man får verkligen vara glad att man har ett jobb var man får vara ute två gånger per dag. Magen växer och har blivit så jättestor. Och större lär den skall bli har jag hört ;)

Måste bara också kommentera detta:


Jag blev nästan chockad då jag läste detta. Är det verkligen så att i Finland skall man äta light produkter, dricka fettfri mjölk och äta margarin? Man hör ju hela tiden att light och fettfria produkter borde slopas. Man skall använda olja till stekningen, dricka fettfri mjölk och använda diverse vegetabiliska oljor istället för grädde.

Jag har testat detta. Detta med att dricka fettfri mjölk, jag har inget val. Barnen som går i dagis måste dricka fettfri mjölk eftersom det är det enda som bjuds, därav så dricker även jag detta. Fettfri mjölk -åt småa barn!!! Då jag var liten så drack jag röd mjölk och skulle säkert göra det ännu idag ifall inte jag skulle varit tvungen att byta till laktosfri mjölk. (som iof inte ens är mjölk)

Testade länge att använda vegetabiliska osv "grädden", för att man hört att det var så mycket bättre. Samma sak med smör, nej det skulle man ju inte äta så man började steka maten i margarin, men det är ju liksom också lite förbjudet så man skall nog helst steka i olja.

Och vet ni vad? Det smakar ju ingenting!!!!

Pastasåsen som skulle innehålla grädde ser ut som vatten som ligger längst ner på botten, under själva pastan. Därför att det inte är riktig grädde. Fisken smakar ingenting då den är stekt i olja. Det skall vara ordentligt smör.

Så imorgon då det är fiskmarknad så skall jag åka iväg och köpa en r...nej, först skall jag på plats äta ett stort fat med muikkuja med gott samvete, SEN skall jag köpa sikfileer. Steka dem i smör och hälla i grädde, salta och toppa med mängder av dill. Detta tillsammans med nypotatis och en sallad med fetaost och ost (och dessa ostar är inga -15% ostar utan ordentliga ostar).

Så det så!



Smör...mmmm...



Inga kommentarer: