lördag 9 oktober 2010

Packningstips inför resan

Jag som älskar att resa tänkte bjuda på lite tips vad man skall tänka på inför packningen/resan. Lite saker som jag brukar tänka på innan jag reser.

  1. Konstnärlig som jag är så ritar jag alla kläder på ett papper. Jeans, byxor och kjolar nere på pappret. Toppar, jackor och tröjor ovanpå och klänningar och övrigt någonstans i någor hörn. Sen kollar jag att allt passar ihop som jag tänkt ta med mig. Om jag skall till t.ex. Thailand så brukar jag börja med detta i GOD tid, en månad (ok, två) på förhand rita och fundera.
2. Sen veckorna före resan så plockar jag bort saker. Då försöker jag att tänka logiskt och fundera om jag verkligen behöver 6 par skor eller 3 par byxor.

3. Att välja väska är otroligt svårt. Skall du resa långt så satsar jag oftast på en stor väska, fast jag inte har med så mycket saker. Det brukar bli en stor mängd shopping.

4. Jag har alltid med mig schampo, balsam och duschkräm i miniformat. Har småa refillflaskor som jag alltid fyller på. Oftast så doftar det cocos omkring mig då jag är utomlands. Cocosdoft och resa hör bara ihop!

5. Inför flygresan: två tidningar (amelia, Hennes, Solo, skvallertidningar), minst en bok, varma sockor och en sjal av något slag. Oftast har jag mjukisbyxor på mig.

6. Ofta har jag med något spel, eller delar av spel. Ur Trivial pursuite tar jag bara med frågekorten.

Detta MiniMigspel skall köpas i något skede.

7. Jag brukar köpa ett häfte och skriva ner information om resmålet i boken. Var man kan shoppa,äta, vad man skall se och övrig info om landet. I detta häfte skriver jag sen ner vad vi gör alla dagar, lite som i en dagbok. Väldigt sällan blir det att man äter på något av ställen som jag skrivit ner, men det är en del av resan, att plannera och drömma sig bort.



 
8. Packa alltid, ALLTID ner en bikini, underkläder, kamera + laddare, en kjol, en top och pengar/pass/andra viktiga papper i handbagaget. Jag har haft turen att aldrig bli av med mitt bagage, men man vet aldrig när det händer och  då är det guldvärt att ha åtminståne lite av sina egna kläder/grejer.

9. En resväska i glad färg hjälper dig att hitta den då den kommer på rullbandet. Jag har en orange stor väska som man alltid känner igen då den kommer farandes. Den andra lite mindre är röd och den hittar jag också lätt. Nåt att tänka på mitt bland alla svarta väskor. Jag har bara mjuka väskor, dels för att de är lättare, dels för att jag känner mig mest bekväm i dem.



 
10. Biz Buin solkräm. Det kräver inga mer förklaringar.

Inga kommentarer: