söndag 1 juli 2012

Vecka 14


Sä här ser man ut i dag i vecka 14. Efter att ha ätit alldeles för mycket Linn Jungs morotssemlor i går.


(perfekt va, får skylla på någon annan för att ens mage är bauta redan ;)


Rimma hittade en av sina babytuttar och sitter och leker med den. Sen så fort jag går ut i köket eller gör något annat så är hon bums vid digiboxen och öppnar den lilla luckan. Försöker stiga upp och drar ut min låda med ljus. Vanligaste fraserna just nu är: Nej, Nej inte dit och var försiktigt nu. Jag trodde att dessa kom lite senare men tydligen inte. 

Illamåendet har blivit värre. Man tycker ju att det borde bli bättre men nej. En del av burkmaten som vi köpt åt Rimma så kan jag helt enkelt inte ens titta på för jag känner att jag börjar spy, eller ja tanken på burken och att jag skulle behöva öppna den orsakar kväljningar. Så nu har jag köpt hem mängder med frukt igen och skall göra fruktpuré själv (tog sista ur frysen i förrgår). Och på rådgivningen så har vi fått rådet att göra maten själv eftersom det är så mycket vatten i burkmaten och vår lilla tös inte äter någonting. Så vi skall se om det hjälper och sen förstås gå på blodprov för att utesluta keliaki och sköldkörtel problem. 

8 kommentarer:

Linda (kusin) sa...

Mina barn har inte ätit någon annan burkmat än Hipp...ekologisk...

Leah åt bara de röda burkarna. Absolut inget med potatis..

Så prova lite olika sorter. Fast det kanske ni gjort. Finns Hipp i Finland? Annars är det ett hett tips :-)

Unknown sa...

Jepp, har testat hipp. Funkar som med alla andra märken, alltså sådär. Hittade en (tror det var muksu eller piltti) som var med lax och potatismos, det tyckte hon var ok men inte mer än det.
Har gort typ 20 burkar fruktpure idag och fryst in. Och så gjorde jag lite tomat-maletkött som jag kan blanda med de färdiga potatis-morotskuberna som jag gjort. Får hoppas att det duger. LAx och mos är det som går bäst ner för tillfället.

Hanna sa...

Oiii,ihana masu!!<3

Unknown sa...

Hanna: Kiitos, sieltä se pulpahtaa pihalle enemmän ja enemmän koko ajan ;)

Kaija sa...

Hei hetkinen, täyttikös Rimma jo 8vai 9kk? Meillä Oskar kieltäytyi syömästä kaupan purkkiruokaa 9kk iässä. Hän kieltäytyi myös syöttämisestä samaan aikaan. Päätin sitten, että alan tehdä koko perheelle samaa ruokaa. Ja Oskar sai ensin lautaselleen sormiruokaa (oli kyllä alkuun aika pieneksi pilkottu) ja sitten ruokailun lopussa hieman jo onnistui syöttäminen. Päivä päivältä söi enemmän ja kiinnostui ruuasta, kun sai itse sotkea ja kokeilla ja välillä jopa hieman syljeskelläkin....

Sotkua siis luvassa, joka tapauksessa, teet sitten miten tahansa ;)

Unknown sa...

Rimma täyttää viikon päästä 9kk. Ja tämä ruoka homma on kyllä ollut ongelma jo kauan, oikeastaan koko ajan. Yritän nyt erilaisia vaihoehtoja. Ei ole väliä syökö itse vai ei neiti ei kuitenkaan itse syö. Se voi haluta jotain mun lautaselta mutta kun on saanut pari kolme palaa niin riittää ja sit ei enää halua.

Katsotaan nyt sit mitä verikoe sanoo ja lääkäri. Kunhan se paino nousisi eikä laskisi niin se olisi jo puolivoittoa.

Anonym sa...

Så fin mage du har! :) Marika

Unknown sa...

Tack Marika! =)