fredag 6 december 2013

Temamånad December

I och med att jag redan köpt julklapparna så tänkte jag ägna december åt att planera vår inkommande resa. Ni kanske redan vet vid det här laget att jag är fanatiskt planerare/packare och har ju redan en lååång lista (ok, jag har många listor) på vad som skall med på resan, vad som skall med in i planet, vad som skall köpas före, vad som skall köpas där på plats osv. 

En annan sak som jag skall göra den här månaden är att försöka komma ihåg att prata svenska i butiker. Jag pratar ALLTID finska nuförtiden och det känns SÅÅÅÅ dumt då man märker att den man pratar med är svenskspråkig. Ibland byter jag språk, ibland fortsätter jag på finska. Sådana som jag alltid har pratat finska med så kommer jag att göra det med (det känns ju konstigt att bara byta ett tu tre) men alla "nya" skall jag försöka tala svenska med till att börja med. (Och det här kommer inte ens att vara någon lätt match det inte).

Och så en sak som jag tänker göra varje år men som bara lämnar. Välgörenhet! Av något slag. Antingen donerar jag en summa pengar, köper lite höns eller köper en julklapp och ger till någon som verkligen behöver en, som kanske annars blir utan. Så här i juletid så känns det kanske bäst att ge till någon/något här i närheten. Måste fundera på detta. 

Så:

Planera resan
Prata svenska
och
Välgörenhet av något slag.


Inga kommentarer: