onsdag 17 december 2014

17 December


Jag redo för att ge mig iväg till Helsingfors. 


Planet som vi reste med. Kan ju tillägga att den här resan var beställd för ganska exakt ett år (!!!) sen. Vi bestämde helt enkelt att vi bokar billiga flygbiljetter och hotell i god tid, samtidigt som vi bokade biljetterna till Mamma Mia musikalen. 


JEEE!!!!


Fint väder hade vi och det enda som var lite sumpigt var landningen. 


Snö hade dom också i Vanda, i Vasa hade vi inget just då. 


In i stan fanns det inga spår av snö. 


Många selfies blev det under resan. 


A hade ring till hotellet och uppgraderat oss till ett bättre rum MED havsutsikt <3


Samt skumpa och en ros hade han fixat dit <3



Hotellet heter Haven och här kan ni se utsikten. 


Redo för kvällen och ja som ni ser, det blev den gråa långärmade till slut. Kom på att jag fryser ihjäl utan ärm så jag valde den här. Och var riktigt nöjd. Skulle sett ut som jag var på väg på begravning annars med helsvart.


Vi åt vid Kappeli. Har bara varit där på kaffe någon gång tidigare men nu hade vi bord reserverat. Paret som vi var i Helsingfors med överraskade oss med en flaska Champagne, så vi läxade verkligen till det. Men har man varit ihop i 15 år så har man (fast då trodde vi ju ännu att det var 14 år, haha).


Fisk tallrik


Choklad och vitchoklad. SÅ G O T T ! ! !


A´s efterrätt.


Och hey, Finlands Lucia drog förbi med sitt följe. Det hade jag ju heller aldrig sett tidigare. 


Här väntar vi på att föreställningen skall börja. 


Det var mycket varmt så jag kanske skulle ha klarat mig med ärmlöst i alla fall ;)


Japp, matchade i grått.

Mamma Mia är definitivt värd att se. Först tyckte jag det kändes aningen konstigt med svenska sånger men man blev snabbt van. Fick både skratta och gråta och njuta av alldeles underbar musik och sång. Mycket duktiga skådespelare. Se den!


Efter föreställningen gick vi och tittade på Stockmanns julskyltning. Vilket var tur, för på söndagen var det sådan trängsel där att vi inte skulle sett någonting. 




Lego paradiset. Både jag och A älskar Lego och bara väntar att vi får börja köpa små Lego åt barnen. 


Sen var vi upp i Torni, tror jag det hette. Fullt med folk så vi gick till ett lugnare ställe på en. 


På söndagen vaknade vi ganska sent, gick ner och åt frukost. 


Mysig gammal byggnad med en massa små rum. Efter det gick vi upp tillbaka och jag sov en stund till. Otroligt skönt att bara kunna ligga ner, utan att behöva stiga upp och springa efter någon eller ge saker åt en annan eller bli påhoppad och få ett knä i ögat. 

Tog en sväng till Stockmann och shoppade lite smått åt barnen att ha med då vi for hem. 


Ganska snabbt for vi till flygfältet och satt och tittade på flygplanen. Även något vi båda gillar, kanske A något mer än mig. Och det är ju så kul på större flygfält då det faktiskt händer något hela tiden. Hoppas på att barnen skall tycka det är lika roligt som oss. 


Ser ut som om jag nyss vaknat (och kanske lite yngre än dagen innan, man fick ju sova rätt så ostört...)


Enda dåliga med den här platsen vi satt på var att alla lampor var så starka att man inte såg ut ordentligt. 


Sen hoppa vi på planet och for hem, var våra gullegryn väntade på oss. De hade sett till att Mommo och Koffa inte fått sova så mycket ;) annars hade det gått bra. 

Härligt att komma iväg. Det var skönt att gå omkring med bara en väska, ingen vagn eller annat man behöver släpa på. Vi klarade till och med oss med bara en väska som vi tog in i planet. Sällsynt för mig skall jag säga. 

Så tack till A för att han fixat en massa överraskningar åt mig, samt till P och J som vi var med för sällskapet och förstås till Mommo och Koffa som tog hand om våra duracell-ungar ;)

Inga kommentarer: