tisdag 16 december 2014

16 December Hemgården

Chokladprovning är något som jag aldrig tidigare provat på och i dag fick jag möjligheten. Ett gäng bloggare träffades vid Hemgården (Hovrättsesplanaden 23) och fick både veta om kakaons historia, tillverkning av chokladprodukter och först och främst smaka på kvalitetschoklad. 



Vi fick smaka på 8 olika choklader. Vi började med en vit choklad och slutade med en 85% choklad. Gillade alla på något sätt, vissa mer och vissa mindre och eftersom jag på senaste tiden ätit mycket mörk choklad så gillade jag den allra mörkaste nästan mest (vilket lite förvånade mig själv ;)



Uppe till vänster kan ni se de berömda Adlercreutz chokladkulorna. 


Visste ni att i början så drack man en bitter dryck gjord på kakao? Den var alltså inget av den "varma choklad" som vi dricker i dag. Och man skall dofta på chokladen, låta den smälta i munnen och inte trycka i sig så mycket man hinner på så lite tid som möjligt. Samt lyssna på den, hur låter chokladen då man bryter den och hur ser den ut. 


Ja hörni, jag får erkänna: jag gillar mörk choklad lika mycket som jag gillar vit choklad. 


Om ni skall utomlands och vill ge någonting gott så skall ni strunta i Fazers blå och ta en Lapland eller Archipelago konfektask i stället. 


Här kan man se hur kakaobönor ser ut. Påminner om mandlar till utseendet. 


Här ser ni en del av de olika tryfflarna som finns till salu. Köpte med mig hem några påsar. Perfekt julklapp om man vill ha något närproducerat som smakar smaskens. 


Det finns en liten butik var man kan köpa choklad och nu under jul har de även en butik i Minimanis utrymmen. Så om du handlar där så rekommenderar jag att du tar en sväng in dit (bredvid Kotipizza finns den). 


Tack till alla bloggarna samt till Kenny Sundqvist för resan in i kakaon och chokladens värld. 

Medan vi njöt av choklad så snöade det ute och då jag kom hem fick jag njuta av våra julgranar som nu äntligen ser ut som de skall!


(ursäkta för usel bildkvalitet, men ni förstås pointen)

Inga kommentarer: