söndag 5 juni 2016

Dag 5 på Rhodos, hyrbil och Rhodos stad

Foto på eventuella "småfel" före vi far.

Vi hyrde bil på hotellet. De hade egen uthyrning och det var både lätt och billigt att hyra där. Lätt pga att man inte behövde åka någonstans och hyra den eller hämta den. Billigt, nå jag tyckte i alla fall det var billigt. Under 50€ för en hel dag. Det fanns olika prisklasser för olika bilar. Har för mig att den vi valde kostade 45€. Och då ingick barnstolar. De är ju förstås som ni vet inte riktigt lika bra som de som vi har här hemma men "maassa maan tavalla".

Här är vi just på väg. Astor gillade sin stol, han tyckte om att ligga ner ;)

Vi åkte en bit upp i bergen och hittade en militärbas.

Utsikten var fantastisk!

Här har vi stannat vid seven springs och Astor tittar på fåglar.

Rimma gungade.

Bredvid vägen fanns det massor av dessa sötnosar.

Seven springs igen.

Det finns alltså en lång smal tunnel med vatten i som man kan gå igenom. Den är 186 meter lång och kolsvart, mycket smal och med iskallt vatten. Hade läst om den på en annan blogg och att emellanåt kan vattnet gå upp till knäna, där inne i den mörka tunneln. Så vi skippade det med barnen. Skulle nog inte gått in där själv heller. Kallt vatten och jag går ju inte riktigt ihop.

Som man kan se, mycket smalt!

Vi hade med mjölk igen som vanligt ;)

Ankbebisar!!!

Efter besöket vid seven springs åkte vi ner till Tsambika beach. Vi hade lovat ungarna ordentlig strand med sand och de fick de. Hotellets strand har ju bara småsten.

Häftigt ställe, varm sand, en restaurang fanns det. Man fick hyra parasoll om man vill.

Vi stannade inte så värst länge för solen var varm, vi skulle snart bli hungriga och vi hade ännu massor kvar att se för vår enda dag med hyrbil.

Svettig cool guy!

På väg från beachen fanns ett mycket barnvänligt ställe att äta på. Fullt med leksaker och gungor samt rutchbanor. Beställde grillat och medan vi åt kom en geting och tog en köttbit och flög i väg med den. Servitören sa att de för dom till drottningen. Aldrig sett på maken.

Sen körde vi till Lindos, eller vi körde upp till ett ställe var vi såg lindos. Vackert och säkert skulle det varit häftigt att gå omkring i byn utan bilar, men vi hade lovat barnen besök i stor leksaksaffär och att de själva skulle få välja leksak. Vi sa att de måste sova först så de somnade snällt på baksätet, vi såg Lindos på håll och svängde om och for tillbaka mot Rhodos stad.

Tar bilder!

Sen körde vi tills vi såg denna skylt. JUMBO!

Fatta lyckan i det här! Båda gick omkring och tittade och valde mycket noga vad de ville ha!

Mamma -titta! TITTA! Titta va fina! Oj titta! Ååååååå.... (För att se vad barnen valde, scrolla neråt ;)

Efter Jumbo besöket for vi in till Rhodos stad.

Såg lyxkryssare.

Muren.

Ja, ni kan ju undra vem i vår familj som tagit denna bild ;)

" Satamassa Rhodoksen, daa dirlandirlan daa...on sulla muodot Venuksen...daa dirlandirlandaa..." ;)

WOOOW! A och jag skulle nog gärna gått omkring längre och tittat på allt i gamla stan men barnen orkade inte fast de satt i vagnen och vi bestämde oss att åka iväg innan någon fick psykbryt. Så jag skulle gärna komma tillbaka till Rhodos någon fler gång...tjejresa, anyone?

Alltså dessa blå färger <3

Här är vad barnen valde, av ALLT som fanns i butiken. Astor valde länge och väl detta set med brandbilar för 4,99€. Rimma valde denna docka som även den kostade 4,99€. Till den fick hon även 2 tuttflaskor. Barnens nöjdhetsnivå går inte att beskriva i ord.

Resten av kvällen lektes det så att de knappt hade tid att gå och äta.