torsdag 2 juni 2016

Dag 2 Rhodos

Det var en regnig morgon vi möttes av första morgonen på Rhodos, men vad gjorde väl det. Det var varmt, barnen taggade över poolen och semester.

Under frukosten kommer Bamse in!

Rimma vågade sig på en kram.

Aaaah, hotellfrukost. Finns alltid något för alla. Jag åt dagligen: bacon, äggröra (ofta med något till, svamp, ost och tomat), ost och grekisk yoghurt (vad annars) med nötter, frön, kiwi och andra frukter. Tror inte jag åt ett enda bröd till frukost under hela resan.

I huset som vi bodde i fanns det även Play hotel och utanför det fanns en massa info om vad som ordnas där. Just den här första dagen var vi inne en liten stund medan de hade ansiktsmålning. Ingen av barnen ville ha något och vi var inte in en enda gång efter det. Dels för att vi var hellre ute och så fanns det inte så mycket kul att leka med. Det är precis samma saker som det fanns på det hotellet som vi bodde på i Spanien. Så det är lite tråkigt.

Pooldags!

Kallt vatten men ungarna skulle nog i i alla fall.

Där på 4 våningen ser man vårt hotellrum (eller vårt balkong"fönster") och förstås ett flygplan. Vi som tycker om flygplan kunde inte ha valt ett bättre hotell. ;)

Simmade i regnet.

Familjeporträtt med selfiepinnen.

Vi gick ner till stranden.

Astor fick hela tiden sand i skorna och sparkade av sig säkert 30 gånger innan han kom fram till havet.

På andra sidan om hotellet fanns även där en lekpark med gräsmatta. Astor gillade karusellen mest.

Eftersom det regnade första dagen så tog vi en lite längre promenad i området för att se vad som finns. Vi funderade länge om vi skulle dra med vagnen eller inte men vi var nog mycket nöjda med beslutet att ta med den. Den möjliggjorde att vi kunde gå längre bort och se mer.

Första lunchen intogs vid Kostas Village taverna som fanns ca 300-400 meter från hotellet. Hade läst en del recensioner om olika matställen och detta hade fått mycket bra sådana så vi testade. De hade en mycket rolig barnmeny och mycket fin inredning.
Tyvärr kunde vi ej sitta ute för det hade regnat hela dagen innan och alla ställen var alldeles blöta. Men om man har fint väder skulle jag utan tvekan sitta i den delen som är under bar himmel.

Färgglatt och mysigt.

Det här var något som vi verkligen blev förvånade över. Hur mycket övergivna hus det finns.
Ö V E R A L L T!
Fina hus som bara lämnats, trädgårdar med fruktträd som är fulla med citroner, som bara kommer att ruttna bort. För att inte tala om alla halvfärdiga hus som också finns överallt. Man undrar vad som hänt?!

Bugaboos vagnparaplyn var perfekta paraplyn åt barnen då det regnade lite mer.

Vi tog en sväng till CakeBOX och hämtade bakverk som vi tog med till hotellrummet och delade på. Blev nog så snål på denna underbara glass som de hade. Men vi köpte som sagt bara två olika chokladkakor.

Slurp!

Första dagen var ju en söndag och jag tycker ju man kan klä upp sig lite till maten. Det gjorde vi nog varje dag. Det står ju på dresscode att t.ex. män inte skall ha shorts och det tycker jag man kan respektera. På frukosten är det lite annat men till middagen tycker jag man kan satsa lite. Så vi klädde "upp" oss varje kväll till maten.

Här är vi på väg tillbaka till hotellrummet efter middagen.

Middagen bestod alltså av buffemat. Först blir man dock visad till ett bord och så beställde vi alltid mjölk åt barnen och tog ofta själva vin. De sålde inte vin per glas utan bara per flaska. Vi får ju INTE tömt en flaska på en kväll men som tur så kunde man "spara" sin flaska. De skrev på hotellrummets nummer och så fick man sin egen flaska tillbaka nästa kväll. Tyckte det var bra. Vi drack av en flaska i två dagar. Plånboken nöjd och inget alkoholmissbruk ;)