onsdag 8 juni 2016

Dag 8 på Rhodos eller ja...hemresan...


Kö till check in. 


Vår early breakfast från hotellet. Om man beställde två dagar på förhand så fick man frukost med då man skulle resa hem. Vi skulle ju bli hämtade på hotellet 03:45 så vi ville gärna ha med frukost. Vi beställde dock alldeles för sent, men fick den i alla fall. En stor påse med MASSOR med mat. bröd, smör, frukter, bullar, skina, ost, gurka, tomat....Det skulle räckt åt två familjer, kanske till och med tre, den mängden som vi fick. Till sist efter att ha ätit det vi orkade och kände för typ klockan 04.30 på natten så plockade vi åt oss frukten och slängde resten. Kändes sisådär att slänga mat men vad gör man, vi kunde ju inte ta med det heller. 


Morgonen gryr och vi är på väg hem. 




Dvd playern kom väl till pass på hemresan. Astor sov en timme eller två men Rimma var vaken hela tiden. 


Vi var hemma redan vid 11-tiden. 


Vi hann med uppfriskande promenad i skogen ännu samma dag.

Summa sumarum

Härlig resa så här före sommaren. Har oftast varit på vintern men denna resan kändes också bra just nu. Det är länge kvar till semestern så vi fick vila upp oss lite före. 

Stället var ok, fanns gott om restauranger men det kändes som om hela Rhodos är lite på stand by. Stängda ställen, tomma hus... Hotellet var dock bra, maten god och servicen utmärkt. 

Det var blåsigt på den sidan som vi bodde på och vi skulle kanske valt ett hotell på andra sidan istället. Då skulle vi dock ha missat alla flygplanen och den vackra solnedgången. 

Jag skulle definitivt kunna tänka mig att åka tillbaka till Rhodos men då skulle jag vilja bo på ett lite mer "levande" ställe. Gamla stan hann vi inte se så mycket som jag skulle ha velat. Och inget av Rhodos "nya stad". Så tillbaka ja. Gärna med ett tjejgäng. Kanske vi får satsa på en tjejresa sen när barnen är lite större eller så tar vi med barnen sen när de är lite större ;)

3 kommentarer:

Fia sa...

Tack för utförlig reserapport, det har varit roligt att läsa! Jag måste ännu fråga om maten, hade ni bokat halvpension på förhand? Vet du vad det kostade att betala buffén på plats? Var det variation i maten eller blev det mycket upprepningar? Och kan du uppskatta antalet restauranger som finns på nära gångavstånd från hotellet (på sådant avstånd att även småhungriga barn orkar gå dit)? Ja, vårt stora frågetecken är hel/halv/ingen-pension ;) Tror dock inte det blir hel, såg ut som att ni varit på mysiga restauranger utanför hotellet!

Unknown sa...

Hej Fia! Jo vi hade bokat halvpension på förhand så jag vet tyvärr inte vad det kostar att boka/köpa på plats. Jag tyckte nog att det var olika saker olika dagar och eftersom vi åt "ute" om dagarna så kändes det nog som att man fick variation. Vissa saker fanns ju förstås alla dagar som t.ex. grekisk sallad och överlag salladsbordet var ganska samma, men huvudrätterna varierades nog.
På nära håll (ca 100-300 meter) fanns nog ca 10 restauranger (minst). Närmaste restaurangen (som vi dock ej var till) fanns ca 50 meter från hotellet. Så det finns nog att välja på =D
På hotellrummet fanns brödrost, mikro, kaffekokare, kylskåp och kokplattor (2 stycken) men ingen ugn. De diskar tyvärr inte så det måste man sköta själv. Vilket var lite svårt utan varken diskmedel eller borste. Och jag vägrade köpa dessa för jag tyckte det skulle kännas dumt så jag diskade i kokhett vatten och gned rent med en handduk ;)

Fia sa...

Tack för ditt svar! Jag misstänker det blir halvpension för vår del också, med många barn inblandade är det trots allt skönt att äta middagen på hotellet.