fredag 30 mars 2012

Batat-broccoli-blomkåls inlägg

Fick för mig att baka semlor idag. Med batat i. Men eftersom vi inte har någon pirkkabutik i närheten (var man kan köpa pirkka batatmos som skulle vara i) så traskade jag snällt till s-market och köpte en vanlig batat som jag sen kokade och mosade. 
Allt har väl gått ganska bra hittills förutom att jag nog tagit död på torrjästen med för varm batatmos. Alltid samma sak. Degen rör sig inte en sekund åt något håll. Men jag tänker äta dom i alla fall.
(EDIT. Ok nu har jag läst på det där brödbakning och kommit fram till att: A. Ja, jag har värmt sönder jästen. B. Jag har INTE knådat degen i en HALVTIMME! C. Jag har ingen hushållsassistent. D. Och så glömde jag "knacka" i brödet. Inte undra på att det inte blev något av semlorna!!!) 

Rimma ligger ute och sover i snöfallet. Hon sover bäst därute och i dag då jag skulle dit till s-market så vaknade hon. Var vaken säkert i 15 minuter innan hon fattade att jag ville att hon skall sova en stund till. Hon somnade om och nu är vi tillbaka i vår rytm.


Rimma gillar morot och gurka. Igår och i dag har jag försökt få henne att äta kokt broccoli och blomkål. Höll på att skratta ihjäl mig. Rimma såg på mig, sen på broccoli och blomkålsbuketterna, ryggade tillbaka och rös av blotta tanken. Hon vägrade alltså att ens röra i dem. Efter en lång stund av ryggande och rysningar så tafsade hon lite på blomkålen och drog sig tillbaka i stolen sin. Man kan säga att det är sällsynt att man kan lägga någonting framför henne som hon inte grabbar tag i genast.

Borde man tolka detta som att hon inte gillar det eller?

Inga kommentarer: