torsdag 23 januari 2014

Dag 11, 12, 13 och 14 strandliv, papegojor och parkhäng


Dag 11 (tror jag...blir ju alldeles yr här).
På söndagen for vi iväg till en park som ligger en bit från hotellet. Tror den hette parque de sur Maspalomas. Och vitsi vilken park alltså! Det fanns två olika lekplatser för barnen, en med sand och en med såndär mjukt material som jag tyvärr inte vet vad det heter. Det fanns ett cafe, en fiskdamm med ankor, en stor sten som man kunde klättra på ( ej för barn), en utomhusteater och så fanns det joggingbanor/cykelbanor. Det fanns massor av dessa och de var alla olika, en asfalt, en grus och en typ sågspån. Bara att välja vad du vill jogga på. Eftersom det var söndag och spanjorerna var lediga så var det massor av folk i parken. Föräldrarna lärde sina barn att cykla och de hade med stolar oxh picknick mat.
Som tur så hade vi också förberett oss och hade med oss picknick mat. Så vi satte oss ner i gräset och beundrade den vackra parken och tittade på människorna. 
På eftermiddagen gick vi till play hotel för att träffa Bamse. Spännande för båda barnen.



Dag 12. Stranddag igen. Rimma trilla i så att hon dippade huvudet och blev lite rädd. Vi var ju givetvis nära och kunde plocka upp henne. Lite rädd blev hon, men det kanske behövs ett dipp då och då för att komma ihåg att respektera havet och vatten. Hon är ju så liten ännu men det är bra att börja i tid. Kallt fick hon efter sitt lilla dopp så vi åt mellis och började gå hemåt. Båda sov och vi gick igen en lång promenad medan ungarna sov. På eftermiddagen badade A och Rimma i poolen och jag och Astor var kvar i hotellrummet och läste böcker.

Dag 13. Palmitos park. Vi åkte taxi till Palmitos Park för att titta på "papigojja" som Rimma kallar dem. Att åka taxi i det här landet är inte så svårt, men att hitta en taxi med två bilbarnstolar är tamejtusan omöjligt. Den taxi som vi hade häromdagen hade ju två, men de var av den kalibern att om jag skulle se en av dessa stolar i Finland så skulle jag aldrig använda dem. Vi fick beställt en taxi med två stolar, som körde förbi och sen då vi hörde efter då den aldrig kom tillbaka...inte hade sett någon och åkt därifrån. Sen kom en annan bil, med en barnstol...en sittkudde. Jag blev så sur men eftersom vi hade biljetter till parken och klockan blev mycket så hoppade vi i taxin, jag med Astor i Manducan och Rimma på kudden. 
Nå anyway...vi kom oss helskinnade fram till parken och gick in och kom lagom till papegojshowen. Astor sov sig genom halva parken han medan Rimma var alldeles till sig över papigojjorna. Hon gick genom hela parken och var så duktig (tills hon blev trött och fick raseriutbrott men det är en annan historia). Jag har varit dit en gång då jag var liten men inte efter det och jag måste säga att det var en mycket vacker och välskött park med massor att titta på. Vi njöt av den allihopa. Delfinshowen var rolig och det var väldigt mycket folk och tittade på den. 





Vi hade bestämt att vi skulle åka buss tillbaka. Bussen kom och vi skulle hoppa på, jag pekade på vagnen och såg frågande ut. (Tänkte att han kanske skulle låta oss ta vagnen in i bussen eftersom vi var enda vagnen som skulle på bussen. Det fanns ett stort utrymme mitt i bussen var vagnen eller några vagnar skulle rymmas). Men han råkade vara en sur och tvär och inåtvänd trött på livet surgubbe chaufför som tecknade åt mig att lägga ihop den och tynga in den under bussen. Så jag betalade och gick ut tillbaka för att försöka fixa ihop vagnen. I det här skedet sov Rimma i Manducan i A's famn och jag var tvubgen att hålla i Astor för han rymmer ju direkt annars. Lägg nu ihop en vagn där då. Den blir ju i tre delar och dessa skall in under bussen och två väskor och barnen skulle in i bussen. Tror ni gubben kom ut och hjälpte till? Nej, det gjorde han inte. Jag tycker det hör till chaufförens jobb att hjälpa till. Som tur kom en vänligt tysk man ut och hjälpte oss få in vagnen. Sen då vi skulle ut så hade vi ju två sovande barn dvs ännu svårare. Som tur så råkade ett återigen tyskt par, från vårt hotell, vara på bussen och eftersom vi steg av på samma ställe så hjälpte de oss att få ut vagnen för ni skall inte tro att surgubben rörde på sig. 
På kvällen hade de finmiddag på hotellet och Astor klädde upp sig.


Dag 14. Stranddag igen ;) +26 grader stod det vid stranden och det stämde nog. Härligt väder. Köpte melon på stranden, byggde sandslott, doppade tårna (Astor doppade hela sig) och njöt av värmen. Båda barnen somnade då vi gick mot hotellet och resten av dagen har bestått av att duscha bort sanden, äta middag på restaurangen och bygga lego. 

Inga kommentarer: