måndag 27 januari 2014

Hyrbil hela helgen

På fredagen fick vi vår hyrbil. Eller A var och hämtade en bil, satt in bilbarnstolen i bakluckan och konstaterade att vår Donkey aldrig någonsin kommer att rymmas in i den och bytte till en större bil. Så nu har vi gasat omkring i en Nissan Juke hela helgen. Med hade vi vagnen, isär plockad i ungefär 7 delar, men den rymdes.
Vi åkte iväg till Las Palmas och köpcentret las Arenas, för jag var nyfiken på Disneybutiken. Köpte en Cinderella klänning åt Rimma så nu får vi hoppas att hon tycker om den sen när den passar. Den är lite väl stor ännu men hon gillar ju mest bilar just nu iaf. Jag antar att prinsessperioden kommer ;)
Vi gick omkring lite i köpcentret. Där fanns en trevlig butik för barn som hade en stor dörr för vuxna och en liten dörr för barnen, superroligt tyckte Rimma.

Efter det for vi iväg till Vegueta dvs gamla kvarteren. Vi såg tyvärr inte så mycket för det var kallt, vi började vara hungriga och jag mådde illa ( vilket jag alltid tycks göra på GC då vi åker bil...). Sen på vägen till hotellet stannade och såg på vågorna. Det har blåst ovanligt mycket här senaste veckan.

På lördagen styrde vi kosan upp i bergen. Vi har ju bilat här två gånger tidgare och sett en del redan men den här rutten tog oss allra högst upp på ön. Och shit alltså vilket väder! Det var +23 då vi for från Maspalomas och då vi kom till toppen var det +3 grader. Vi körde rakt in i ett moln och det blev fuktigt, bilen blev alldeles blöt och alla människor vi träffade på hade vinterkläder och mössa. Alla utom A då. Han hoppade ut ur bilen i värsta blåsten i kölden och gick omkring i shorts och fleecejacka. Spanjorerna bara skrattade åt honom.

Längs vägen upp såg vi massor av lokalbefolkning som satt och grillade, hade satt upp tält och var ute med husbilar. Då var det +5 grader. Men är det lördag så är det.
Vyerna var alldeles otroliga och emellanåt var det svårt att förstå att vi var på GC eftersom det fanns barrskog och var dimmigt, precis som i Finland.
Stannade och åt lunch i en liten by. Var inne i deras kyrka och tittade och efter lunchen fick Rimma sin första slickepinne. Hon var så glad över den. Satt med den i handen, smakade på den, ruskade sig och fortsatte att sitta med den i handen, men vägrade smaka mer. Hon var nöjd bara hon fick ha den i handen :)

Då vi kom ner åkte vi till Atlantico och Carrefour. Jag köpte två par jeans och så köpte vi kläder åt barnen på zaras rea.

Sista hyrbildagen dvs söndag åkte vi till Puerto de Mogan. Gick omkring, åt på en italiensk restaurang och lekte i en park. Sen då barnen skulle sova så skulle vi åka en liten sväng i bergen.

Vi tittade på kartan att det inte skulle vara så värst högt. ( Astor fick nämligen ont i örat på lördagen då vi åkte neråt). Efter en stund befinner vi oss på en mycket smal väg som går som serpentin över berget och nästa upp till 1 km. Inte riktigt vad vi hade tänkt oss. Men barnen sov så vi fortsatte och utsikten var nog alldeles magnifik. Jag blir nästan arg på människor som inte reser hit för de tycker det är så turistigt och uttjatat. Men visst, om man ligger på stranden i Playa del Ingles och äter karelska piroger på Ulvova Mylläri på kvällen medan man sjunger karaoke så förstår jag att det kan kännas enformigt. Det finns en sån otroligt vacker natur här i bergen. Ena stunden är det varmt och soligt och sedan blåser det storm. På en plats växer mandariner och på en annan barrträd. På vissa berg växer ingenting och på andra frodas det. Så vackert. Så värt det.

Anyway, på vägen ner blev Astor ledsen igen pga öronen. De sov hela vägen tills det. Sen sjöng vi igenom hela repertoaren på väg till Carrefour. Åt mellis i bilen utanför och gick in till ett köpcentrum var bara matplatserna hade öppet. Alla andra butiker var stängda. Men vi gick omkring och fönstershoppade. Astor och Rimma sprang omkring och spec Astor charmar alla.
Sen åkte vi tillbaka till hotellet och väntade på middagen. Samma rutin som varje kväll. Vi får vårt bord, jag går och hämtar mat åt barnen, medan så beställer A dricka åt oss. Sen går jag till bordet med barnens mat och går iväg och hämtar min egen. Sen är det A's tur. Då vi skall gå tar Rimma lappen var det står vad vi ätit och ger den till Jorge eller Juan. Summan slås in i kassan och Astor är i A's famn och håller i en 10 euros eller 20 euros sedel och böjer sig fram och ger den åt hovmästarn. Under tiden skrattar det tyska paret nästan ihjäl sig för de tycker att våra ungar är så söta. Idag skrattade damen så att hon var tvungen att hålla i sitt huvud. Men jag förstår henne. De är så otroligt söta då de hjälper till.