lördag 24 november 2012

Jultraditioner och mat

Började härom dagen att fundera på det där med jultraditioner. Hur viktiga eller inte viktiga dom är för folk. Vissa tycker att det skall vara likadant från år till år och vissa vill göra och prova på nya saker varje år. 

Då jag var liten så var vissa jular lite stressiga. Jag ville vara med både mamma och pappa, hos fammo coh faffa och även hos mina systrars mommo och moffa. Ni kan ju tänka att det inte blev så hållbart i längden. Så i något skede så sa jag stopp och firade jul hos mommo och moffa och den 25 firade jag med pappa och dem. 


Här är en bild från gamla Famo kring julen år 1983 eller 1984.

Sen då jag träffade A så började vi göra så att vi först är hos min mommo och äter där och sen på eftermiddagen/kvällen far vi till hans föräldrar. Det har passat bra för i A´s familj så äter dom senare och i vår tidigare. Det som vi varit tvungna att skippa är att gå i kyrkan för det hinner vi inte. Vi brukade fara efter maten och A och deras familj före maten. 

En jul åkte vi till Spanien. Vi åt julmat och öppnade klappar och for till flygfältet och åkte till värmen. Det var en bra jul det också. Men bara därför att jag hann få äta julmat. Det är viktigt för mig. 


Julafton i Puerto Rico


En "julig" drink i Puerto Rico


Så det viktigaste för mig efter att få vara tillsammans är maten. Utan tvekan. Maten har ändrat lite under åren förstås. Då jag var lite så åt jag ju ingenting i alla fall så jag åt väl en köttbulle, lite vitsås och en liten potatis och bara väntade på att få mina julklappar. Det var det viktigaste med julen då. 

Maten har ändrat längs med åren. Kommer ej ihåg att vi hade gravad lax, räkor och sådana saker då jag var yngre. Men nu tycker jag de är en självklarhet på bordet. (eller nästan ett måste)


Vitsås, potatis, lutfik, räkröra, gravad lax och lite morotslåda. All I need!


Här är ett annat år, nästan samma saker.

Och en sak som är förvånande är ju det att på vårt julbord och på A´s familjs julbord så finns det bara några få saker som är samma. Skinkan, morots- och kålrotslåda och ev någon annan sak. Annars så är de totalt olika. Vilket i och för sig är väldigt bra eftersom vi äter dessa två julbord under samma dag. Det kanske skulle bli för mycket med två uppsättningar av samma sak =) Och hos oss så tar alla åt sig och går sen och sätter sig eftersom det är lättast så. Hos A´s föräldrar så sitter alla vid bordet och all mat finns på bordet. 


Julmat hos mommo

En jultradition som jag har är att ta med en korg full med tomma tupperware burkar till mommo på julafton. Sen fyller jag dem med potatis, vitsås, lutfisk och morotslåda och frossar i detta i flera dagar. Så länge att jag tycker det börjar komma ut ur öronen. Sen kan jag vänta i några månader tills jag vill ha det igen. 

En nykomling är dock "imelletty perunalaatikko" (sötad potatislåda lär det heta på svenska). Vi har inte den hos mommo men nog om jag lagar julmat själv hemma. Tycker det är godare än morots- och kålrotslåda. Skulle även kunna tänka mig någon form av batatlåda. Kanske värt att prova på. 

Jultraditioner är roliga och det är kul att alla familjer har sina egna. Det skall bli kul att bilda egna jultraditioner nu då man fått barn. Vissa kommer att leva kvar, vissa slopas och så kommer det till nya. 

Julkalender är dett måste men ingen med choklad som jag hade då jag var liten för det fanns ALDRIG choklad i den ända till julafton utan den blev uppäten innan, varje år. Så en kalender med bilder skall bli tradition i detta hus. 
På julafton så fick jag och Emma ofta öppna en julklapp direkt på morgonen då vi vaknade (för att vi skulle hålla oss lite lugna ;) och resten fick vi sen då bocken kom. Det kan vara värt att införa sen då barnen är så stora att de inte hålls i sina pänts då de vaknar. Men inte ännu. 

Och nu väntar jag på julen ännu mer...

Inga kommentarer: