fredag 3 februari 2012

Småfolk

Besök av småfolk fick vi idag. Emma och Klimpen samt Pia och Matilda har varit här och käkat lunch och hållit oss sällskap. Det är ju inte riktigt så att man kan gå ut i kölden.


Två sötnosar.


Och en tredje sötnos.

Rimma och jag trotsade kölden och gick till postlådan samt två varv runt huset. Det Rimma inte visste var att detta var sättet som jag fick henne att sova på. Nyaste Vauva-lehti fanns i postlådan. Och detta fick mig osökt att tänka på…
Då man talar två språk, så där flytande som jag kan klassas göra, så…det är ju lite jobbigt emellanåt. Man måste köpa tidningar på båda språken, läsa böcker på båda, höra på radio på båda och titta på tv på båda. 

Om jag bara skulle kunna svenska så skulle det räcka att bara titta på tidningshyllornas svenska utbud men nu flaxar blicken över även till den finska sidan. Svenska ÄR ju nog bättre än finska men t.ex. Vauva-lehti har jag tyckt om. Förr var mama en jättebra tidning men för varje nummer jag köper så blir den sämre. Vi Föräldrar däremot har jag börjat tycka om. 

Förr lyssnade jag på svensk musik men i något skede slutade jag lyssna på det och har nu övergått helt och hållet till de finska kanalerna (förutom Radio Vasa då, där kommer det en massa gamla godingar emellanåt). Jag vet inte ens vad som är IN i Sverige för tillfället. Samma hände med tv. Jag tittar bara på finska kanaler och FST. Så jag har ingen aning om vad folk ser på i Sverige. Jag har nog de svenska kanalerna men det blir inte att jag tittar på det. 

Slutsatsen är att jag har blivit förfinskad och det märks även då jag skriver och pratar. Har allt svårare att hitta ord på svenska och slänger in finska ord mest hela tiden. Kanske jag skall börja tvinga mig själv att se på svenska kanaler? Har någon gång försökt att lyssna på t.ex. Radio Vega, men sorry, inte min grej. X3M är det lite samma med, vi hittar liksom inte riktigt varandra.

Nu tappade jag den röda tråden igen. Det gör jag alltid. Det är min grej!


Inga kommentarer: