torsdag 31 oktober 2013

Halloween kakan


Som ni redan sett i tidigare inlägg så har jag igen gjort en kaka
Använde mig av lika delar till bottnen och denna gång gjorde jag en mindre sats då jag bara skulle ha tre stycken. Två färgade jag orange och en grå. Använde inte något att väta tårtan med den här gången heller och den blev mycket bra i alla fall. 

Ville igen ha hallonmousse för den är god om man väljer något mycket sött till. Och vad kan då vara bättre än en vitchokladmousse. 

Denna tårtfyllning räcker till 1 lager fyllning. 

2,5 dl vispgrädde
100 g vit choklad
1/2 gelatinblad

Blötlägg gelatinet i kallt vatten i 10 minuter. Vispa 2 dl av grädden (inte för hårt!) och koka upp resterande. Hacka chokladen fint och häll sedan den kokta grädden över och rör till en slät massa. Lägg i gelatinet (krama inte ur det) och rör tills det smält. Vänd sedan försiktigt ner den vispade grädden och låt stelna i kylen ett par timmar innan du fyller din tårta. 

Detta recept har jag lånat här!  Lite ändringar blev det dock, gelatinet fick jag inte att smälta, av någon orsak (eller bara en liten del), men det fungerade bra utan också. Sen färgade jag den grå för att passa in i kakan. 

Receptet till Hallonmoussen var lånad av Tove!


Här är kakan efter en natt i kylskåpet.


Spacklade med vispad grädde, 100g filadelfiaost och lite florsocker. 


Hade lite svart marsipan som jag kavlade ut till locket.


Som verkligen inte räckte till hela.


Så jag tog lite sugarpaste, kavlade ut det till en lång remsa...


…och "skrev" buu med svart på...


Spöken och Petra hade jag gjort några dagar innan så de hann stelna lite. 




Här har vi då första biten.


Höstfärger


Och om jag själv får säga (IGEN) så var den supergod. 


Inga kommentarer: