torsdag 3 oktober 2013

Tema: "En sak in -en sak ut" och att försöka få ordning och reda

Det har ju börjat bra det här med att få ut saker. Idag har tre personer varit hit och hämtat barnkläder som jag sålt via FB-loppiset. Ut har farit ca 25-30 plagg. Samt att jag själv har kastat lite strumpor och gått igenom lite skåp och kastat lite småsaker. I morgon kommer en tjej för att köpa en lampa och eventuellt lite babykläder, om jag råkar ha några som hon gillar. 

In har inte kommit någonting. Vi håller på att fixa inför Rimmas kalas så jag har bakat, gjort lite rum i ett skåp och försökt plocka lite här och där.

Ett problem som jag har då jag försöker "ordna" här hemma är att jag bara flyttar på sakerna. Jag ordnar en plats, men "flyttar problemet" till en annan. Så var sak har sin plats är inte så enkelt som det låter. Man måste först hitta platsen för att kunna lägga något dit. 


En kopp med en penna, läppsyl, en kam (från Venezuela), en lapp med beskrivning hur man viker en tubhalsduk i olika varianter, två hårnålar, en säkerhetsnål samt en bit vit garn(?). Såna här "problemhörnor" finns här och där. Och nu skall dessa bort!!!


Återigen en problemhörna MEN, denna problemhörna är på ett sätt lite som en mellanstation. Jag lägger grejer här och transporterar dem sedan vidare. Tyvärr så ligger denna på en byrå mitt i huset så man går förbi den hela tiden. Å andra sidan så ser man sakerna hela tiden och kanske försöker hitta en plats åt de snabbare. Den senaste veckan har en stor del saker ur denna försvunnit i både roskis och till sina egna platser. 


Vissa saker däremot har sin egen plats. Nagellacken är i fin ordning. (Kanske just därför att de används så sällan nuförtiden)


Leksakerna är ett helt kapitel för sig. Varje kväll plockar vi undan alla saker. De flesta lägger vi tom på sin egen plats. Nästa dag så blandas de med varandra igen och det konstiga är att i en sån här hög med grejer som t.ex. denna som jag hittade på soffan nu i kväll så finns det grejer från 7 olika ställen. Så OM man vill vara riktigt noggrann så för man dessa saker till sina egna ställen. Alla 7. 

Lyssnade förresten på det där radioprogrammet som Muminmamman var med i och fick massor av bra tips och blev inspirerad av det. Man borde verkligen ta varje sak man har i sitt hem och fråga om man verkligen behöver just den saken. Här kan man lyssna på programmet (endast för de som bor i Finland dock). Intressant är också det faktum att i något skede, så kommer man även att få sina föräldrars saker att ta ställning till. Detta är givetvis något som man inte vill tänka på men något som man BEHÖVER tänka på. Inte nog med att man har sina egna saker utan då får man även någon annans saker. En stor del av sakerna som jag har är förknippade till minnen och väcker känslor och pga detta så är det mycket svårare att göra sig av med dem, trots att jag kanske inte ens behöver dem. 

I morgon skall här bakas tårtbottnar och nu borde jag nog redan sova. 

Inga kommentarer: