torsdag 3 oktober 2013

Köpstoppet i September

För er som inte är intresserade av mitt rätt så misslyckade köpstopp förra månaden kan hoppa över detta inlägg.


Matbudgeten (inkl. blöjor, schampo, tandkräm, wc-papper etc.) hade jag satt på 100€/ vecka. Vilket jag tyckte lät som ganska lite men tänkte att det måste man ju klara av. 

INGA FB-loppisar, Odd Molly inköp, barnkläder, eller heminredning.

Vecka 1

Mat: 44,42€ och 20,99€ = 65,41€

Det började ju ganska lovande!

Vecka 2

Mat: 56,68€ och 45,41€ = 102,09€ (samt att A handlade en gång och det vet jag inte summan på)

Här köpte vi en cykelkärra, en cykelhjälm, en tröja åt Astor samt en till Bugaboo Organizer från loppiset. -124€
Bamsehalaren som M sökte åt mig så fick vi av dem. Tusen tack! =)
Pomp de Lux partyt var ju "lovligt", men inte så mycket som summan landade på.
Apoteksbesök samt foto till Astors passansökan kändes ganska nödvändigt.
En present inhandlades.


Vecka 3

Mat: 47,50€, 37,02€ och ca 120€ = 204,52€ Ja oj,oj vad det har gått pengar i mat och blöjor. De hade specialpris på blöjor på CM och om man köpte två fick man med en Duplobok + några Duploklossar. Vi köpte 4 paket eftersom de ändå går åt i detta hushåll. Sen har jag märkt att om man handlar på Citymarket istället för på Prisma så går det mer pengar och det blir mer inpulsköp. På Prisma följer vi noga listan. På Citymarket har de alltid en massa "special"priser och därmed blir det mer impulsköp. Lax hade de på specialpris och jag köpte två bitar som tillsammans blev 20€. Jag frös dock ner en del för framtida bruk.

Astors säng behövde ett spjälskydd. Köpte detta på ett FB-loppis för 7€. Men jag GICK och hämtade det. Så jag fick motion på samma gång =) (seliseli)

Köpte en present.

Rimma fick den fina tröjan som jag beställt åt henne via Linda som födelsedagspresent. Tack Tack TACK!

Vecka 4

Veckan började med att vi var sjuka så vi hängde mest hemma.

Mat: 18,33€, 12,42€, 42,05 + att A betalde veckans största butiksbesök vilket lägger denna vecka på mycket minus igen.

Köpte en present.

Strumpor åt Astor från polarn och pyret 18€. Detta var verkligen akut eftersom ALLA hans strumpor är för småa. Vår lilla bigfoot!

Sammanfattning: Att jag misslyckades är väl redan sagt. Att maten, blöjorna och butiksbesöken tar så där mycket är jag återigen förvånad över. Klarade dock att hålla mig borta från Odd Molly loppisarna och Tradera. Något nytt till barnen blev det, strumpor, en blus åt Astor, spjälskydd till sängen… kändes dock som rätt så nödvändiga.

Det var bra att ta en sån här månad för att ha koll på sina egna "vill ha" och "behöver"-känslor. Under denna månad så har jag även skrivit upp allt som jag "vill ha" och "behöver" på en lista och jag skall gå igenom den någon dag och se om jag fortfarande vill ha det som står på listan.

Under denna månad så har jag även börjat min vårdledighet vilket betyder att vi kommer att ha mindre att leva på framöver. Så from nu så skall köpen tänkas igenom lite noggrannare. Speciellt åt barnen blir det lätt köpt en massa kul som kanske inte är så viktigt att ha. Samt mina Odd Mollyn kan jag bra ta en paus med nu.

Nu i oktober kör vi på en sak in -en sak ut-tema och även det har börjat bra, får se nu då hur det fortsätter.

Inga kommentarer: