torsdag 10 oktober 2013

Regnbågstårta

Här kommer nu receptet på regnbågstårtan som jag gjorde till Rimmas 2-års kalas.

Jag använde mig av receptet "lika delar" dvs man lägger ingredienserna i ett glas och så skall det vara lika mycket av allt. Jag gjorde 6 stycken tårtbottnar och skulle använda en form med 26 cm i diameter så jag använde 8 stycken ägg. Lika mycket socker och lika mycket mjöl + att jag i detta satt ca 2 tsk bakpulver. 



Viktigt för att lyckas är att äggen är rumstempererade och det skall vispas länge.


Ca 5 minuter vispade jag (eller inte jag utan Kenwooden)


Vitt och pösigt!


Sen delade jag allt i 6 stycken bunkar. Läste att en massa typer väger detta så de skall bli exakt lika, men jag tog med deciliters måttet och körde på måfå. 


Sen skulle varje del färgas skillt. Hade läst i olika bakbloggar att man inte skall använda karamellfärg för det blir inte bra med det och man får inte klara färger. Jag hade dock redan köpt karamellfärg så jag tänkte att det får bära eller brista. 


Köpte 3 stycken karamellfärger och blandade mig till färgerna.


Jag var förvånad över hur klara färgerna blev.


Första i ugnen! Misstaget jag gjorde var att inte platta ut pappret tillräckligt utan det blev lite skrynkligt här och där och därmed blev en stor del av bottnarna i slutändan inte runda. De gick dock fint att använda i alla fall men nästa gång så blir det antingen att smörja formen emellanåt. Hade ugnen på 175 grader och det blev ca 10 minuter per botten. Kollade med en sticka så att de var torra innan jag tog ut dom. 


Satte in dom i "tuorekelmu" och sen in i kylskåpet.


Här ser man bra att rsultatet inte blev riktigt runt.


Klara färger


Alla färdiga!


Nästa dag skulle jag fylla tårtan. Hittade massor med smarriga recept på vad man kunde fylla tårtan med. Hade dock bestämt på förhand att jag skall ha en med hallon (då jag nu en gång hade plockat lite på villan) och något sött till det. Så det fick bli Kinuskimousse. 

Hallonmoussereceptet är lånat av Clina Svenskon

Hallonmousse

200 g frysta hallon
1 dl florsocker
100 g färskost
4 gelatinblad
2 dl grädde


Koka hallonen i 2 minuter. Blanda hälften av hallonen med färskosten och florsockret. Blötlägg gelatinbladen och vispa grädden. Smält gelatinbladen i andra hälften av hallonen. Låt svalna en stund och blanda ner i hallon-färskosten och blanda till sist ner den vispade grädden. Låt det gärna stelna en stund i kylskåp innan du fyller tårtan.



Kinouskimousse receptet har jag lånat av Tove

2 dl farinsocker
2 dl vispgrädde
100 g färskost
2 gelatinblad
2 dl vispgrädde

Koka farinsocker och 2 dl grädde på riktigt svag värme i ca 5 minuter. Låt kallna ordentligt, t.ex. först i vattenbad, sen i kylskåp. Blötlägg gelatinbladen. Ta några msk kinuskisås åt sidan och blanda ner färskosten i resten av kinuskisåsen. Hetta upp kinuskisåsen du tagit åt sidan och blanda ner gelatinbladet i den. Blanda ner gelatinblandningen i kinuski-färskostblandningen. Vispa grädden och vänd ner även den.

En sak ändrade jag dock på. Gjorde hallonmoussen först och använde i misstag hela paketet färskost som skulle vara till båda dessa. Som tur hade jag kvark hemma, såndär riktigt tjock fet kvark så jag använde det istället i kinuskimoussen. Gick helt bra det också. 

Och så hade jag ett lager av Hallon + Grädde.



Försökte att välja var jag lägger vilken mousse så att de lite skulle passa in i färgerna.


Fyllde tårtorna i samma form som jag gjorde dem i. På detta sätt hålls de bäst på plats. I kylskåpet så satte jag en tyngd på.


Dagen efter kippade jag kakan och var mycket nöjd att den hölls ihop ;)


Lite speciell såg den ju nog ut...


Kan man säga…haha...


Tog bort lite överlopps med kniv. 


Spacklade den med vanlig grädde.


En 2:a av M&M:s


Kiwi, jordgubbar och ananaskörsbär.


Mandarinklyftor, blåbär och vindruvor.




Spännande




Supergott tyckte i alla fall jag. Det blev ju nästan så man redan börjat fundera på nästa kaka och Astor fyller ju år i januari så vem vet, kanske jag hittar på något kul igen!


Dagen efter kaka.

Frågor, åsikter eller kommentarer?

2 kommentarer:

Frida sa...

Jättefint! Åh jag får nog också baka en regnbågstårta när det är dags för min lilla att fylla 2... :) Är ju snart ju!

Unknown sa...

Tack! Bara att följa recepten ;)