tisdag 3 september 2013

Svammel…om dagen och en shoppingfri månad

Dagen har spenderats hemma hos Mamma tillsammans med syster-yster och Klimpen.


Härligt med ett lejon som man får rida på.


Rimma blir sur då Astor skall låna cykeln


Astor tycker det är superkul!


Klimpen och Emma åker traktor. Klimpen tyckte att idag var dagen då han skulle testa lite nagellack (på sig själv, överallt i badrummet och senare även på ett sängöverkast…vi tyckte det var mindre kul)

Just nu sitter jag och ser till min glädje att även i år, som ALLA andra år är Big Brother det onödigaste man kan se på. 

Prinsessan Madeleine och hennes Chris skall bli föräldrar. Jättekul! Och ja, jag erkänner, är en royalist. 

Det där med att Vasa skall få en miss. Ja det är en riktig MISS! Helt onödigt, vidrigt och gammaldags om man frågar mig. Men hey, om Vasa vill ha en 14-årig tjej som drömmer om att bli modell som sitt ansikte utåt så lycka till bara säger jag. Det enda intressanta med detta kommer att vara VEM kommer egentligen att ställa upp?

Jag har 100 saker som jag borde göra. Ni vet, allt från städa klädskåpet, BESTÄLLA FOTOBÖCKERNA!!!, få Rimma pott tränad (hon är ungefär lika intresserad av det som ett bi av en strumpa), gå igenom ALLA skåp i hela huset och kasta/ge bort allt som vi inte använder…
NÄR skall man göra allt det här? 
Har börjat med att skriva en lista med allt som jag vill få gjort så kanske det är en start? Man får fylla på vartefter och förhoppningsvis bocka av då och då.
Läste någonstans att man har mest energi och "plats" i hjärnan på morgonen och det är då man borde göra det mesta. Detta stämmer väl nog men jag skulle säga att jag har mest ork/energi/ideér i början av kvällen, mellan 17-19 skulle jag säga och även på dagen kan jag känna att nu skulle jag vilja städa garderoben eller om jag skulle ha tid så skulle jag sy den där vimpeln. MEN det liksom går ju inte med mina små apor ;) Detta kommer förhoppningsvis att bli lättare ju äldre de blir.


Få-det-gjort tips!


Sen kom jag just på att jag även skulle kunna skriva en lista på allt jag vill shoppa den här månaden, alla VILL HA, MÅSTE FÅ begär och sen då månaden är slut så kan jag se om jag fortfarande vill ha/behöver just det jag skrivit upp. Ofta blir det ju så att man SKA HA någonting och sen så då man får det så är det lite antiklimax över det hela. 

Bestämde i går att jag skall ha en shoppingfri månad nu i September. Har gjort på tok för många inköp på senaste tiden och nu skall här ses över vad som egentligen behövs. Det är det som är härligt med hösten, man börjar liksom om på nytt. Ofta med ny kalender och nya vanor och nya motivationer.

Reglerna för shoppingen är väl ganska enkla. Mat inhandlas givetvis. Det är också budgeterat hur mycket det får kosta samt räkningar skall betalas. Kläder/Prylar/Leksaker/Heminredning skall alltså inte inhandlas. Det finns vissa undantag: ett par vinterbyxor åt mig (om jag hittar), OM barnen akut behöver något (typ vinterhandskar) så får detta köpas, födelsedagspresenter räknas inte och redan påbörjade affärer får avslutas (Odd Molly kjol, tröja åt Rimma, ME&I beställningen som nyligen kommit skall betalas, skall på Pomp de Lux party nästa vecka och till det har jag också en budget och OM M hittar Bamse dräkten så köper jag den). 

Så nu får vi ju se hur detta kommer att gå då.
FB-loppisarna är alltså bojkottade och bäst gör jag i att inte alls surfa runt på sidor som ropas KÖÖÖP MIIG!!!
Så nu är det bara att ta sig i kragen och skärpa sig!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bamse på väg :)

Unknown sa...

=) Jei…något att se fram emot =)